استراتژی کسب و کار

برای اینکه بتوانید یک استراتژی خوب بنویسید باید بدانید منظور از استراتژی دقیقا چیست ؟

با بیانی ساده میتوان گفت استراتژی کلیه ی فعالیت های سازمان است که از مرحله برنامه ریزی آغاز شده و پس از پیاده سازی و اجرا سازمان به اهداف تجاری خود می رسد استراتژی همان برنامه ی خلاقانه شما برای بهبود عملکردتان و متمایز شدن از رقباست .

3نوع استراتژی برای کسب و کارها تعریف می شود

1-استراتژی در سطح شرکت یا سازمان

2- استراتژی در سطح کسب و کار

3-استراتژی در سطح وظیفه

استراتژی در سطح شرکت یا سازمان:

مدیران ارشد کسب و کارها با بررسی بازار و نقاط ضعف و قوت سازمان در صدد ایجاد کانال توزیع جدید، بازارهای جدید و در نهایت افزایش سهم بازار خود هستند .

استراتژی در سطح کسب و کار:

پس از مشخص شدن چشم انداز سازمان در بیزینس پلن موقع پیاده سازی و اجرای آن است که در این سطح اتفاق می افتد .

استراتژی در سطح وظیفه :

این سطح به وظایف فردی کارمندان مربوط می شود. همه ی افراد در این سطح در پیشرفت کسب و کار تا رسیدن به اهداف سازمان باید دخیل باشند.

برای اجرای استراتژی کسب و کار باید مراحل زیر را اجرا کنید:

 

برنامه ریزی:

استراتژی کسب و کار به شما کمک می کند به اهداف تجاری خود برسید پس در درجه اول باید مشخص کنید چه میخواهید باید برنامه دقیق برای کسب و کار خود بنویسید . این برنامه می تواند شامل یک بیزینس پلن یک صفحه ای باشد . اهداف خود را مشخص کنید و برنامه زمان بندی مربوط به آن را بنویسید . مثلا شرکت x می خواهد در 5 سال آینده 

بررسی کسب و کار خود:

در این مرحله میتوانید از سوات swot  استفاده کنید نقاط ضعف و قوت فرصت ها و تهدید های کسب و کار خود را بشناسید

تجزیه و تحلیل SWOT یک روش برنامه‌ریزی استراتژیک است که ابزار ارزیابی را در اختیار شما می‌گذارد.
شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای اصلی منجر به تجزیه و تحلیل مبتنی بر واقعیت، کسب چشم‌اندازهای تازه و ایده‌های جدید می‌شود.
تجزیه و تحلیل SWOT هنگامی کار می‌کند که گروه‌های متنوعی در سازمان، آزادانه قادر به ارائه داده‌های واقعی باشند.

چندین سال پیش یک استراتژیست پس از بررسی کوکاکولا گفت پس از 5 سال کوکاکولا به یکی از برندهای برتر تبدیل خواهد شد و پس از 5 سال کوکاکولا ششمین کسب و کار برتر در جهان بود .

بررسی کسب و کار رقبا :

شما باید به طور دقیق رقبای خود را بررسی کنید اما نباید گمان کنید که شما آنها را بسیار خوب می شناسید چون با آنها رقابت می کنید و یا حتی نباید فکر کنید چون شما در مغز آن ها نیستید نمی توانید بفهمید به چه چیزی فکر می کنند .

رقبای شما شامل 2 دسته می باشند .

رقبای فعلی که در کسب و کار شما محصولات مشابه دارند و سهمی از بازار را با آن ها شریک هستید .

رقبای بالقوه  افراد و مجموعه‌هایی هستند که در حال حاضر به شکل مستقیم با شما رقابت نمی‌کنند. اما به صورت بالقوه می‌توانند تهدیدی برای شما باشند. تشخیص رقیبان بالقوه چندان ساده نیست.

بررسی مشتریان :

مشتریان شما چه کسانی هستند: جزییاتی مانند سن، جنسیت، به شما برای شناسایی نیاز مشتری کمک می‌کنند
چرا خرید می‌کنند: اگر انگیزۀ مشتری از خرید را بدانید، راحت‌تر می‌توانید نیازهای او را به سود کسب‌وکار خود گره بزنید.
چگونه خرید می‌کنند: نحوۀ خرید (آنلاین یا حضوری) می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های شما مؤثر باشد.
توانایی مالی آن‌ها در چه سطحی است: اگر پیشنهادات خود را با سطح مالی مشتریان خود منطبق کنید، شانس بیشتری برای فروش خواهید داشت.
از شما چه انتظاراتی دارند: تنها انتظار مشتری از شما، برآورده کردن انتظاراتش است! اگر توقعات مشتری را بشناسید و به آن‌ها بها دهید، تمایل او برای بازگشت به شما بیشتر خواهد بود.
چه چیزی آن‌ها را سر ذوق می‌آورد: فهم این نکته که چه چیزی باعث می‌شود مشتری احساس خوبی از خرید محصولات شما داشته باشد، می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

پیاده سازی و اجرا :

در این مرحله قصد داریم برنامه های نوشته شده را اجرایی سازی کنیم

ولی قبل از آن که استراتژی ها در در همه بخش های شرکت پیاده کنیم یکی از بخش ها را انتخاب کرده و برنامه های خرد و کوچک را اجرا می کنیم .

سنگ بزرگ نشانه ی نزدن است …

در برنامه استراتژی خود گام های کوچک بردارید تا به موفقیت بزرگ برسید .

اگر مثل اکثر افراد بیاندیشید و منتظر غول چراغ جادو در زندگی تان باشید هیچگاه به اهدافتان نخواهید رسید.

برای موفقیت کافی ست جلوی آیینه بروید و غول چراغ جادوی زندگیتان را بیابید.

در این مرحله با چالش هایی رو به رو خواهید شد که عبارت است از :

مشکلات مرتبط با حوزه کسب و کار اغلب زیاد و مبهم اند. مسئله ای که در اجرای برنامه‌های استراتژیک باید مورد توجه واقع شود این است که به دلیل مهم بودن و تعیین کننده بودن این نوع از طرح ها، باید مواظب بود تا با خطرات احتمالی زیر مواجه نگشت:

عدم تعهد مورد نیاز: شفافیت، صداقت بالا و وفاداری به خلق تحولات یاری می رساند. چنین چیزی به این مسئله اشاره دارد که هر میزان، قصد، دانش و … نیازمند یک مسئول است.

توانمندسازی نامناسب و ناکافی: با اینکه تعهد یکی از عوامل انگیزشی مناسب برای اصلاح عملکرد محسوب می شود، اما اجرا کنندگان طرح ها باید موارد دیگری چون استقلال و اختیار، مسئولیت پذیری و امکانات رشد کیفیت کار خود را نیز مورد توجه قرار دهند.

توجه نکردن به اصل اجرا:  عملیاتی سازی، اجرا و طرح های مرتبط با آن ها، به مثابه مرحله ی نهایی طرح در نظر گرفته شده و در برنامه ریزی استراتژیک مورد توجه قرار نمی گیرند.

کمبود تعاملات: قطع ارتباط کارمندان با یکدیگر و در نهایت با طرح های برگزیده برای اجرا نتیجه ی اختلال در حوزه تعاملات و ارتباطات در سازمان است.

نداشتن گزارش پیشرفت کار: عموماً سازمان ها شیوه ها و روش های هماهنگی را در راستای سنجش درصد پیشرفت کار اتخاذ نمی کنند.همچنین در حوزه ی اجرا میز طرح ها بر اساس میزان آسودگی آن مورد ارزیابی قرار می گیرند و نه اندازه ی اهمیت‌شان. از این رو کسی نمی تواند نشان دهد که پیشرفت آن چقدر است.

نبود مالکیت: این مورد یکی از علل رایج ایجاد مشکل در مرحله ی اجراست. نپذیرفتن مسئولیت برنامه توسط افراد و یا از زیر بار آن شانه خالی کردن می تواند اجرای آن را با مشکل مواجه سازد.

تک بعدی نگریستن به برنامه ی اجرایی: با توجه به اینکه اغلب اهداف و طرح‌های استراتژیک به شکل عدد و رقم مطرح می شوند، از این رو در نظر گرفتن اهداف و طرح ها به مثابه مقاصد کمی راه حلی است تا اجرا کنندگان برنامه ها نگاه تک بعدی به اجرای برنامه را کنار بگذارند.

اما بدانید این چالش ها نباید سبب سست شدن شما بشود . بلکه باید با همتی بلند به دنبال رسیدن به اهداف خود باشید . آژانس تبلیغاتی حاشیه گرافیک به شما در پشت سر گذاشتن این چالش ها کمک می کند.

 

نوشتن شرح کسب و کار (bp) :

با نوشتن شرح کسب و کار میتوانید کلیه ی هزینه ها ، کانال های توزیع و درآمدهای کسب و کار خود را پیش بینی کنید .

بیزینس پلن یک مسیر روشن در اختیار شما می گذارد . چرا می خواهید کسب و کار راه بیاندازید ؟ در مسیر چه اهدافی را دنبال می کنید ؟ رقبای شما چه کسانی هستند ؟ مشتریان شما چه کسانی هستند ؟

چشم انداز و ماموریت شما چیست ؟ تامین کنندگان و سرمایه گزاران شما چه کسانی هستند ؟

مشکلات و ریسک های احتمالی کسب و کار شما چیست و راه مواجه با آن ها چیست؟

برای نوشتن کسب و کار خود لازم است از مشاوران کسب و کار استفاده کنید تا بهترین نتیجه ممکن را بگیرید .

بازبینی

در این مرحله بازخوردهایی که از پیاده سازی و اجرای کسب و کار گرفته شده را بررسی کرده و با کمک مشاوران اشکالاتی که در نحوه برنامه ریزی و یا اجرا و مراحل قبل وجود دارد باید بررسی گردد .

اگر بازخورد لازم را از روش استراتژی خود نگرفته اید به مرحله اول بازگردید.

شما می توانید خدمات تدوین و استراتژی کسب و کار خود را از متخصصین حاشیه گرافیک کمک بگیرید